לחץ בעבודה ודרכי התמודדות

לחץ בעבודה ודרכי התמודדות

עם כל הטוב והאושר שהביאה לנו המאה העשרים ואחת, יש גם כמה דברים מבורכים פחות שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. כל איש ואישה שאגיד להם את צירוף המילים, "לחץ בעבודה", מייד יזדהו ויוכלו לספר לי לפחות אירוע אחד בשבוע האחרון שבו נאלצו להתמודד עם לחץ וסטרס. למעשה לחץ הוא לא דבר שהגוף שלנו אמור להתמודד איתו בצורה יום יומית, זהו מנגנון הישרדותי שנועד להגן עלינו, אך כאשר אנחנו חלק מארגון המפעיל עלינו לחצים לעמוד ביעדים ולהיות מצוינים הלחץ גובר והשחיקות שתיווצר היא רק עניין של זמן.

למזלנו לחץ הוא כבר לא דבר שמתביישים לדבר עליו ויש המון דרכים להתמודדות עם לחץ ואנחנו ממש לא צריכים להרגיש אבודים אלא נדע כי יש תקווה וכי יש מה לעשות. יש שיטות מוכחות שיעזרו לנו למנוע את התפתחות מצבי הסטרס והדחק ויש שיטות שנוכל לנקוט בהן אם הלחץ כבר הצליח לחדור את השריון שלנו. המשיכו לקרוא וגלו כמה שיטות כאלו שריכזתי בעבורכם.

להרשמה לקורס האונליין המלא של לירון פורת על התמודדות עם מצבי לחץ

איך להירגע מלחץ בעבודה - סדנת האונליין להתמודדות עם לחץ של לירון פורת

סימנים מקדימים שמעידים על סטרס ומצבי לחץ

כל נושא בריאות הנפש זוכה בתקופתנו לתהודה גדולה ומדובר על נושא חשוב מאין כמותו. בארצות הברית ובעולם כולו נשברים בכל שנה שיאים של אנשים שנאלצים להעדר מעבודתם בעקבות לחצים נפשיים וחרדות שמגבילות אותם. בישראל יש לנו מצב שבו אנשים נמצאים בעבודה הרבה יותר מהממוצע בעולם המערבי, ושלא נדבר על הפקקים בהלוך ובחזור, מה שמייצר מצב שבו הלחץ נמצא סביבנו באופן קבוע ותמידי.

לחץ יכול להשפיע עלינו עמוקות במגוון דרכים. זה יכול להתבטא בעייפות, כאבי ראש, חרדה, עישון גובר, חוסר בהירות מחשבתית ועוד המון דברים שאנחנו מעוניינים להימנע מהם. אז בואו ונראה כיצד נוכל להתמודד עם החרדה לפני שהיא נוצרת ואיך לזהות מצבי לחץ וסטרס בזמן אמת:

  1. אחד הסימנים הבולטים ביותר שאפשר לקלוט עוד לפני שהלחץ ישפיע על חיינו באופן קבוע הוא אי נחת ורגשנות יתר. כאשר מוחנו עמוס בסטרס הדבר מתבטא בכך שאנחנו מתרגזים בקלות על דברים פעוטים, מרגישים תחושות קשות ולא מוסברות כלפי עצמנו ואחרים לתקופות ממשוכות ואפילו יש כאלו שמעידים שהמחשבות לא מפסיקות לרוץ במוחם בצורה שהם אפילו לא מצליחים לעקוב אחריהן.
  2. חוסר שינה הוא עוד דבר שמעיד על לחץ. המוח שלנו צריך להיות מסוגל להגיע למצב מנוחה אמתית, זה אומר שקט מחשבתי שיאפשר לנו להירדם. כאשר אנחנו נתונים בתקופה לחוצה אנחנו טרודים במחשבות שיכולות למנוע מאתנו להצליח להירדם בלילה. זהו סימפטום שחשוב לשים אליו לב כיוון שחוסר שינה יכול לפגוע בתפקודנו השוטף. לעומת זאת יש אנשים שמעידים כי כאשר הם במצבי לחץ כל מה שהם מרגישים זו עייפות וחוסר יכולת להקים את עצמם לעשות דברים.
  3. מובן שבמקרים מסוימים הלחץ הנפשי יתחיל להתבטא דווקא באופנים פיזיים. זה יכול להיות שתתחילו להרגיש כאבי ראש או כאבי פרקים, אך יש המון סוגים של כאבים לא מובחנים ושרירים תפוסים שבהם זה יכול להתבטא. גם התפתחות של מחלות הוא ביטוי של הלחץ הנפשי שיש עלינו, בעיקר מחלות עור וסימנים שונים שיופיעו בשל הלחץ.

אין אף בן אדם שחווה לחץ וחרדה באותה הדרך כמו אדם אחר. חשוב שנדע לזהות את המאפיינים האישיים שלנו המעידים על לחץ ושחיקה בעבודה כדי שנוכל לזהות אותם ולפתח לעצמנו טקטיקות איך לשחרר סטרס. אחת הדרכים שאני ממליצה תמיד כדי למנוע את החרדה היא זיהוי ואבחנה של חיוכים ודברים טובים שקורים לנו במהלך היום. ממחקרים עולה כי כאשר אנחנו מחפשים אחר הדברים הטובים והרגעים הנעימים, אנחנו מפתחים את תודעת האושר שמראה לנו כי לא הכול אבוד וכי יש תקווה לטוב.

התמודדות עם מצבי לחץ

אם הצלחנו בזיהוי הלחץ עוד לפני שהוא מתפרץ ומשפיע על חיינו באופן נראה, יש באפשרותנו לנקוט כמה גישות ואסטרטגיות התמודדות עם לחץ שאנו יכולים לבחור מתוכן. בחלק הזה אני רוצה דווקא לא להתייחס להתמודדות עם לחץ, אלא דווקא להציע דרכים למנוע את הופעת הלחץ מלכתחילה. מובן שבאומרי את זה אני מבינה כי אין באמת אפשרות מסטרס וחרדה להופיע במהלך חיינו, אך כן יש לנו דברים שנוכל לעשות בתהליך התמודדות עם לחץ.

  • דאגה ושמירה על גופנו – לא לחינם אומרים כי נפש בריאה מתחילה בגוף בריא. ברגע שהגוף שלנו נחלש ואנחנו לא מספקים לו את האנרגיה הדרושה הוא פגיע יותר למצבי לחץ, כדי למנוע את זה אפשר מבעוד מועד לשמור על בריאותנו ולדאוג לבצע את הדברים הבאים: אכילה מסודרת, שינת לילה של שבע שעות לפחות, שמירה על פעילות גופנית (זה ממש לא אומר שאנחנו צריכים להתחיל לרוץ מרתונים, רק לוודא שאנחנו פעילים ולא יושבים כל היום).
  • הקיפו עצמכם באהבה – כחלק מהכלים שיש לנו בהתמודדות עם חרדה אנחנו מזהים שאהבה ושהנאה מונעים מלחץ ומחרדה להתפתח. דאגו לעשות דברים שאתם אוהבים, לבלות עם יקיריכם בשעות הפנאי ובעיקר לחשוב על עצמכם גם דברים טובים. ככל שתרחיבו את הרשת החברתית התומכת שלכם תזכו ליהנות מחיים שלווים ומלאים יותר.
  • נשימות והרפיה – רבות מן האסטרטגיות להתמודדות עם לחץ מציעות להכניס לחיינו כלים מעולם המדיטציה והמיינדפולנס, אני בעצמי תומכת נלהבת של גישה זו המאפשרת לנו לעצור ולנשום. הפעולות האלו עוזרות למוח ולגוף שלנו להירגע ולחשוב בצורה צלולה יותר.
  • מודעות – אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו יכולים לאמץ לעצמנו כדי להתמודד עם לחץ זה להיות מודעים ללחץ שמופעל עלינו. אנחנו לא חיים בבועה ובמיוחד למנהלים והעובדים בארגונים יש מעין מכבש לחצים חיצוני ומבני שמשפיע על חייהם. חשוב מאוד שנדע לזהות וזאת ולאפשר לעצמנו לקבל את התחושות האלו כדי שנוכל גם להפיג אותן.
  • שמירה על איזון – ההורים שלי לימדו אותי שכל דבר הוא בריא במידה. את הגישה הזו אני לוקחת לכל דבר בחיים. אין שום דבר שיותר מידי ממנו יעשה לנו טוב, זה כולל עבודה. נסו לשמור על איזון בין החיים המקצועיים לאישיים ואל תתנו לטרדות העבודה להיכנס הביתה בסוף היום, גם אם אתם עצמאיים.
  • תהיו אקטיביים – אצל חלקנו ההופעה של לחץ וסטרס נובעת מחוסר הערכות ראוי, זה לא אומר שלא עשינו את הדברים כראוי אלא שלא הערכנו את הסיכונים במלואם. ממחקרים עולה כי אלו שחשובים מראש על כל הסיכונים והכשלים הצפויים יצליחו להתמודד טוב יותר עם הופעת מצבי קיצון שילחיצו אחרים. באנגלית זה נקרא בפשטות – Hope for the best. Plan for the worst.

לחץ בעבודה ודרכי התמודדות אפקטיביים

גם אלו מאיתנו שמודעים ללחצים שמופעלים עליהם ויודעים לנהל את חייהם באופן מאוזן ושליו, יכולים להיקלע לסיטואציה שבה הלחץ מגיע ללא התראה מוקדמת ומאלץ אותנו להתמודד איתו להבין איך לשחרר סטרס כשהוא כבר נמצא. הרבה מהמקרים האלו יתרחשו במהלך שעות העבודה וחשוב להבין כי לחץ ושחיקה בעבודה הולכים יד ביד, אני רוצה בחלק הזה להעניק לכם כמה דרכי התמודדות עם לחץ בעבודה.

  1. דברו על מה שמלחיץ אתכם – זה אולי מפתיע רבים שכאשר שואלים אותי איך לשחרר סטרס אני אומרת שקודם כול צריך לדבר על הסטרס. המחשבה הזו מרתיעה רבים שנוטים להתבייש בעובדה כי הם סובלים מלחץ ושחיקה בעבודה, אך למעשה כולנו סובלים מכך (כן, גם הבוס שלכם כנראה) ואם נצליח לדבר על כך נוכל להבין מה מקור הלחץ ולהתמודד איתו ישירות.
  2. חישבו אופטימי וגלו אמונה – כשאנחנו נופלים פנימה אל החור השחור שנקרא לחץ אנחנו לא יכולים לראות דרך לצאת משם. אבל הרבה פעמים התמודדות עם לחץ בעבודה יכולה להתחיל דווקא ממציאת שביב התקווה האופטימי הזה, החלק הקטן שיש בתוכנו שמאמין בנו ויודע שבסוף הכול יהיה טוב. ברגעים בהם קשה במיוחד לראות את הזקיק הזה אני ממליצה לתרגל דמיון מודרך ולהשתמש ביותר הומור מבדרך כלל, במיוחד הומור עצמי.
  3. קבעו עובדות – מה שמעניק לנו עוגן ויציבות במצבי לחץ זה לראות מה אנחנו כן יודעים ועל מה אנחנו יכולים לשלוט. שבו וערכו לעצמכם רשימה של כל האלמנטים הקשורים לסיטואציה המלחיצה ופרקו אותם לגורמים שבהם תאבחנו את כל חלקי הוודאות שלכם בפרויקט, כך תוכלו לראות שיש הרבה יותר שאתם יודעים מאשר שאתם חושבים.
  4. קחו הפסקה – לפעמים לחץ ושחיקה בעבודה יכולים להיפתר רק עם נקום ונלך. נצלו את הפסקת הצהריים שיש לכם או שתקבעו לעצמכם פגישה עסקית בבית קפה מחוץ למשרד, העיקר שתצאו החוצה לנשום אוויר ותנסו לא לחשוב על המצב והסטרס. תופתעו לגלות שדווקא כשאנחנו משחררים את המוח מלהיות לחוץ הוא מגלה פתרונות שלא האמנו שנוכל למצוא.

הדרכים המפורטות כאן הן רק קצה המזלג מתוך שיטה שלמה של דרכי התמודדות עם לחץ בעבודה שתוכלו למצוא בהרחבה מלאה יותר בקורס האונליין המקוון שלנו >>>>

סדנאות לחץ ושחיקה

כאחת שעברה בחייה המקצועיים והאישיים הרבה תמורות ושינויים אני יודעת דבר או שניים על דרכי התמודדות עם לחץ. לאורך שנותיי כשכירה התמודדות עם סטרס הייתה חלק בלתי נפרד מחיי, בין שהסטרס היה שלי או של העובדים תחתיי. תמיד ניסיתי למצוא דרכים חדשות לרענן את העבודה ולמנוע שחיקה בעבודה, לא תמיד הסביבה הארגונית אפשרה זאת אך ברגעים שכן היה מדובר על סינרגיה מוחלטת שתרמה לי רבות לפיתוח של מערך שיעור התמודדות עם מצבי לחץ.

אני נרגשת ומתכבדת להזמין אתכן ואתכם להחכים ולקבל כלים חדשים ויעילים על התמודדות עם לחץ בסדרה של סדנאות התמודדות עם לחץ. לאורכן של סדנאות לחץ ושחיקה ייחודיות אלו נעמיק בדרכי התמודדות עם חרדה ברמת הארגון וברמה הפרסונלית. נראה איך יישום פשוט של כלים ספציפיים יפחית את הלחץ הכולל של העובדים ויעזור להם להגיע לחדשנות מחשבתית. נבחן את הדינמיות המקצועית וההשלכות שלה על אי הוודאות שאופפת עובדים רבים בעידן המודרני, מכל הדברים האלו ועוד רבים נזקק את העיקר ונציג אותו בצורה פשוטה וברורה.

אותו מערך שיעור התמודדות עם מצבי לחץ שהתחיל כאשר עבדתי כשכירה לפני שנים רבות, התפתח והפך לקורס התמודדות עם לחץ שעושה סדר ומעניק כלים לכל אחד ואחת. המערך נבנה על בסיס מחקרים מדעיים ותחקיר שטח אישי ורחב, הוא משלב בצורה חווייתית דוגמאות, לימודים והפעלות שנשזרות זו בזו באופן שחודר פנימה ומשפיע. לפרטים נוספים על הקורס ועל סדנאות ההתמודדות עם לחץ בעבודה אפשר ליצור איתי קשר ואשמח לענות על כל שאלה.

פרסומת של לירון פורת

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות